Czym jest naprawdę efektywna nauka języków obcych?
Czym jest naprawdę efektywna nauka języków obcych?
autorem artykułu jest Paweł Sygnowski
Jeśli po pięciu latach nauki języka obcego nadal nie możesz się nim w miarę sprawnie i naturalnie posługiwać, bez ciągłej konieczności zaglądania do słownika, to znaczy że coś jest NIE TAK!
CO, jest NIE TAK? Oczywiście: Twój sposób nauki.
Wbrew pozorom Ty już dobrze wiesz, czym jest nie efektywna nauka jÄ™zyka obcego. Już nie raz widziaÅ‚eÅ› jej efekty, a raczej ich brak. Wszechobecna i wszechogarniajÄ…ca nuda, wkuwanie na pamięć reguÅ‚ gramatycznych, to tylko niektóre cechy charakteryzujÄ…ce taki rodzaj nauki. W naprawdÄ™ skutecznej i efektywnej nauce „ze Å›wiecÄ…” szukać tego typu zjawisk. Efektywna nauka - jak sama nazwa wskazuje - wykorzystuje maksymalnÄ… ilość pożądanych czynników, przy minimalizacji niekorzystnych zjawisk, co prowadzi do maksymalnych efektów w minimalnym czasie.
Czynników podnoszących efektywność nauki języków obcych jest wiele, ale kilka z nich wartych jest specjalnej uwagi:
A.PeÅ‚ne (tak to przynajmniej siÄ™ „Å‚adnie” nazywa) wykorzystanie możliwoÅ›ci mózgu.
Standardowe lekcje języka obcego aktywizują tylko jedną półkulę mózgową. Oczywiście, jest to ta lewa, która koncentruje się na sprawach związanych z logiką, mową, liczbami itp. rzeczami. Do pełnego wykorzystania możliwości naszego mózgu w czasie nauki, potrzebna jest aktywność obu półkul mózgowych: zarówno lewej, jak i prawej. Właśnie dlatego we współczesnych podręcznikach regułą już są elementy odpowiadające aktywności prawej półkuli, takie jak np. kolorowe obrazki, niecodzienne dialogi, diagramy, wykresy, wykorzystanie obrazów itp. Na pierwszy rzut oka może się wydawać się, że to już JEST TO, ale nie zupełnie.
Lekcje wykorzystujące w możliwie największym stopniu możliwości Twojego mózgu, można poznać już od razu po następujących elementach:
- po wykÅ‚adowcy – zaangażowanego w prowadzenie lekcji, dynamicznego, energetycznego i z pobÅ‚ażaniem podchodzÄ…cego do popeÅ‚nianych błędów;
- po samej lekcji – ciekawa, dziwna, niekonwencjonalna, wykorzystujÄ…ca przeróżne rekwizyty i ćwiczenia, oparta o nietypowÄ… historiÄ™.
B.Wielozmysłowość.
Standardowa lekcja języka obcego opiera się na wykorzystaniu 3 najważniejszych ludzkich zmysłów: wzroku (oczy), słuchu (uszy) oraz smaku (język) - właśnie w takiej kolejności. Przeważnie lekcje podzielone są na określone części angażujące co najwyżej dwa zmysły. Dodatkowo treść lekcji opiera się na Twojej znikomej aktywności (głównie co robisz, to siedzisz).
Efektywna lekcja ma za zadanie sprawić, aby uczestnicy w jak najwiÄ™kszym stopniu brali w niej udziaÅ‚, aby „wciÄ…gnÄ™li siÄ™” w jej treść, zapominajÄ…c o siedzeniu i czekaniu tylko na koniec zajęć.
C.Motywacja.
Bardzo ważna sprawa, o której z pewnoÅ›ciÄ… miaÅ‚eÅ› już okazjÄ™ co nieco usÅ‚yszeć. Motywacja to ten przysÅ‚owiowy „bÅ‚ysk w oku” oraz peÅ‚ne zaangażowanie danego uczestnika w naukÄ™ danego jÄ™zyka.
Motywacja naturalna wynika z silnego dostosowania treÅ›ci lekcji do zainteresowaÅ„ i celu jej uczestników. Na tym wÅ‚aÅ›nie opierajÄ… siÄ™ takie kursy, jak np. „Business English”.
Z kolei sztuczna motywacja wytwarzana jest przez samych prowadzących poprzez odpowiednią organizacją zajęć, np. poprzez wprowadzenie różnego rodzaju konkursów, wręczając nagrody za szczególe wysiłki, chwaląc postępy uczniów itd. Słowem chodzi o stworzenie warunków wyzwalających w uczniach dodatkową chęć i zapał do dalszej nauki.
D.Sprzyjanie pamięci.
Chodzi tutaj o fakt wykorzystania przez prowadzących zajęcia, a także samych uczestników określonych praw i zasad rządzących naszym umysłem. To pozwoli w późniejszym czasie w łatwy sposób przypomnieć sobie samą treść zajęć.
==============
PodsumowujÄ…c: tych kilka wymienionych powyżej cech charakteryzuje dobrÄ…, efektywnÄ… lekcjÄ™ jÄ™zyka obcego. Nie istniejÄ… czarodziejskie sposoby, techniki, czy metody. Nie dość, że one nie istniejÄ…, to sÄ… po prostu zupeÅ‚nie nie potrzebne. Jedyne czego potrzebujesz, to dobrze zorganizowana, zbudowana i prowadzona lekcja. Niektóre kursy wykorzystujÄ… wiÄ™kszość istniejÄ…cych metod i technik, podczas gdy inne koncentrujÄ… siÄ™ tylko na jednej, wypracowanej przez siebie metodzie. Jakkolwiek same „fundamenty” nie zmieniajÄ… siÄ™, gdyż prawa pamiÄ™ci oraz zasady nauki jÄ™zyków obcych pozostajÄ… takie same.
--
Jak naprawdę można łatwo nauczyć się angielskiego?
Nauka nie będzie sprawiać Ci problemów
--
Paweł Sygnowski - autor profesjonalnych rozwiązań edukacyjnych
Praktycznie wszystko o właściwym użytkowaniu Twojego mózgu
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Ostrożnie z docieplaniem !
Euro 2012 - drogi
Susze z warzyw
Kredyt Studencki, a koncepcja Niezależności Finansowej
Wizerunek przedsiębiorcy